Učenje klavirja in Steinerjeva teorija o dvanajstih čutih

Antonio Cagnazzo

Iz zaključne naloge

Navdušujoče odkritje o dvanajstih čutih in ne petih, kot jih ponavadi poznamo (dotik, sluh, voh, vid in okus), že samo po sebi vzpodbuja mojo domišljijo in mi hkrati daje občutek zadovoljstva.

Imeti in biti več, kot smo navajeni misliti, je tako, kot če bi si ogledovali čudovito pokrajno in odkrili lepoto samo skozi širši pogled ter obogatili svojo dušo z novimi spoznanji.

V zadnjem delu osmega poglavja svoje knjige ‘Nauk o človeku’ Steiner pravi, da ima človek v trenutku, ko ozavesti dvanajst čutov, neskončne možnosti združiti to, kar je ločeno.

Človek mora najti moč, da združi svojih dvanajst čutov, ki se nanašajo na različna področja, in samo tako bo zaznal notranje življenje pojavov. Možnost združiti to, kar je ločeno, mi je dala takoj misliti o neskončnih komponentah, ki skupaj ustvarjajo čarobnost zvoka.

MIŠLJENJE Steiner poveže s čuti za sluh, govor, misel ter jaz.
ČUTENJE poveže s čuti za okus, voh, vid in toploto.
VOLJO poveže s čuti za gib, dotik, ravnotežje ter življenje.

V tem članku bi rad govoril o čutih, ki so povezani z voljo, ravno zato, ker se pri otrocih najprej razvija volja.

‘Glasba je utrip srca svetovne volje’
(Schoppenhauer)

Volja je prvi impulz za fizično in motorično delovanje vsakega od nas. Je najbolj pomemben dejavnik pri uresničevanju željenega.
Z ritmom, ki je direktni izraz volje, z dobrim telesnim občutkom, gibom ter dotikom tipke vzpodbudimo voljo in močnejša volja je, boljši je spomin učenca. Nevroznanost se danes veliko ukvarja s povezavo med delom rok ter delom možganov. Skozi te štiri čute povežemo voljo učenca s klavirjem.

Prva stvar, ki jo učenec prinese s seboj ter kaže pri pouku, je to, kar Steiner imenuje čut za življenje. Torej občutek o boljšem ali slabšem počutju, ki ga vsak od nas preizkuša vsako jutro. Takoj, ko se zbudimo, skozi ta čut dobimo občutek, kakšen dan je pred nami.

Vsak učenec izžareva svoj življenjski občutek že pred začetkom pouka. Naloga učitelja je spoštovati ter videti ali prepoznati ta občutek z namenom, da bi se pouk začel ‘s pravimi koraki’.

Dobiti vtis o počutju učenca na začetku ure je zelo pomemben predpogoj za uspešen pouk. Presoditi, če je tisti dan bolje začeti s štiriročno improvizacijo, takoj z zahtevnejšimi skladbami ali bolj milo, s počasnimi ritmi itd., je pomembna intuitivna veščina vsakega dobrega učitelja.
Pri tem moramo vedno biti pozorni na starost otroka.

Do obdobja pubertete je zelo pomembno ustvariti prijetno vzdušje med poukom, ki je podaljšek čuta za življenje, brez odvečnih spoznavnih razlag, ki samo krepijo abstraktnost pojmov. Življenjski čut se začne ozaveščati med puberteto. Glasbeni elementi se začnejo ozaveščati šele v tretjem ali četrtem razredu glasbene šole in ta zavest učencu pomaga primerjati svoje notranje počutje z glasbo. Dur ali mol, počasno ali hitro, glasno ali tiho od obdobja pubertete naprej dobijo drugačen pomen v notranjem svetu učenca.

Preberite več v tiskani izdaji.


Viri in literatura:
Steiner, R.: Nauk o človeku
Zapiski s predavanj cikla izobraževanja za waldorfske učitelje 2011-2014. Waldorfska šola Ljubljana
Frongillo, Cynthea A.: Pomembnost muzikalnosti (The importance of Being Musical)

Vaš komentar