Celoten članek
Razstrupljanje otroštva

Razstrupljanje otroštva: Kreativna igra

Sue Palmer Marina Nuvak

Kreativnost je najverjetneje človekova najpomembnejša značilnost – prav gotovo je videti, da je bomo potrebovali zelo veliko, da se spoprimemo z vsemi izzivi 21. stoletja. To je še en razlog za to, da otrokom zagotovimo veliko priložnosti za ‘pravo igro’ (glej zadnja dva članka), kajti bolj ko otroci raziskujejo in eksperimentirajo skozi igro, kreativnejši bodo postali.

RAZLIKA MED IGRO IN ZABAVO?

Igra je otrokom prirojena potreba po učenju – imajo naravno potrebo po tem, da gradijo skrivališča, delajo zmesi, si izmišljajo igre in ustvarjajo namišljene svetove, pri tem pa uporabijo, karkoli jim pride pod roke, tako zunaj, na prostem, kot v prostoru. Razvija sposobnosti reševanja problemov, domišljijo in vztrajnost.

Zabava je bolj pasivna. Ko gledajo televizijo, so otroci zgolj porabniki aktivnosti nekoga drugega. Tudi ko se igrajo interaktivne igre, sledijo programu nekoga drugega.

Igra zaseje vseživljenjsko zanimanje in aktivnost. Pomislite, kako uporabljamo besedo ‘igra’ v življenju odraslih. Glasbeniki igrajo na inštrumente, športniki igrajo nogomet, tenis itd., igralci igrajo vloge v igrah. V umetnosti se avtorji in pesniki igrajo z besedami, skladatelji se poigravajo z višino tona in ritmom, umetniki se igrajo z obliko in barvo. Znanstveniki in filozofi se igrajo z idejami. Vse te aktivnosti se začnejo v otroštvu, skozi otrokovo igro po lastni izbiri.

DVE VRSTI KREATIVNE IGRE

Igra z blatom (z vodo, peskom itd). To ni le zabavno, otroke očara in gradi temelje za matematiko in prirodoznanstvo. Če to počno zunaj, je lažje počistiti. Pravzaprav vam, če se igrajo zunaj, ni treba priskrbeti surovin – blato, palčke, listje, pokošena trava in luže, vsi ti materiali so vir navdiha.

Igre pretvarjanja (posebno z drugimi otroki), kot so ‘trgovina’ ali ‘laboratorij’, priprava ‘predstave’, kreiranje svojega lastnega domišljijskega sveta. Otrokom pomaga najti smisel v svetu, razvija njihov jezik in domišljijo. Prihranite odvržene obleke, klobuke, kose blaga in razne drobnarije, ki jih je mogoče spremeniti v rekvizite (kartonaste škatle so najbolj mnogostranske igrače na svetu). Odlična mesta zunaj, posebno neobdelana, so polna predmetov, ki spodbujajo kreativnost.

KAKŠNA JE VLOGA ODRASLIH V KREATIVNI IGRI?

Kreativna igra prevzame otroke in jih zaposli, kar pomeni, da jih odrasli lahko temu prepustijo. Pravzaprav se, potem ko so se začeli igrati, ne vmešavajte, razen če vas prosijo za pomoč.

Umaknite se! Kadar se otroci igrajo na lastno pobudo, se učijo osredotočiti pozornost, obvladovati manjša tveganja, se soočati z uspehom in neuspehom in imeti nadzor nad lastnim učenjem. Najboljše igrače za kreativno igro so zastonj. Preveč igrač iz trgovine lahko zaustavi kreativnost.

Da se naučijo kreativnosti, jim ni treba iti na tečaje. Pomoč strokovnjakov na področjih, ki jih zanimajo (umetnost, glasba, ples, drama itd), jim lahko pomaga brusiti veščine, toda preveč ‘učenja’ zavre kreativnost v zgodnjem obdobju.

Cenite bolj kreativni ‘proces’ kot dokončan ‘izdelek’. Ni potrebno, da je vse, kar ustvari vaš otrok, polakirano in dovršeno, stvar je v igri!

KAJ NAREDITI, KO REČEJO, DA SE DOLGOČASIJO?

Predlagajte, da jih boste naučili nekaj življenjskih spretnosti, ali pa naj sami najdejo nekaj, kar bodo delali. Dolgčas je mati izumiteljstva. Če bodo imeli na voljo spodaj naštete stvari, bodo kmalu sami našli tisto, s čimer se bodo zaposlili:

  • svinčniki, barvice, kreda, barva, papir, lepilo, škatla ostankov (npr. zavrženi ovojni papirji, plastične steklenice, karton, koščki blaga, trakovi itd.)
  • škatla z oblekami
  • voda, posoda, kuhinjski pripomočki, vse, kar lahko uporabijo za izdelovanje mešanic
  • vrt, bližnji park ali neobdelana površina.

Ne imeti občutka, da morate otroke ves čas zabavati ali iskati načine, kako bi jih zaposlili. Stalno usmerjanje odraslih je najboljši način, kako izklopiti njihov ustvarjalni impulz.

Vaš komentar